Download hier de yoga nidra

Gefeliciteerd me je aankoop!

Ga lekker liggen, leg een deken over je heen en zorg ervoor dat je even niet gestoord kan worden.

Volg mijn stem en ga er met aandacht naartoe.

Fijne yoga nidra!

Margot

Yoga Nidra helpt:

[

Het lichaam en hoofd op diep niveau te ontspannen en daardoor te herstellen.

 

[

Bij het verbeteren van jouw slaap.

 

[

Bij het verbeteren van je leervermogen.

 

[

Het gevoel van stress te verminderen.

Ik heb moeite om stil te liggen, hoe kan ik hiermee omgaan?

Yoga Nidra werkt op verschillende niveaus en kan er voor zorgen dat je je opeens bewust wordt van onrust. Deze onrust is er waarschijnlijk al een tijdje maar nu in de stilte en het stilliggen wordt je je daar opeens bewust van. Yoga Nidra creeert geen onrust. Besef dat je aan het oefenen bent en dat het naarmate je vaker yoga nidra beoefent, het makkelijker zal gaan. 

 Maar een oefening die je vooraf kan doen is de volgende: 

 Kom alvast liggen op je rug,

Op een inademing span je vanaf je voeten tot aan je hoofd alle spieren aan. En doe dit volledig, niet een beetje lafjes aanspannen. Des te groter wordt daarna namelijk de ontspanning. Op een uitademing ontspan je van boven tot beneden weer het hele lichaam. Dit doe je zo’n 5 ademhalingen. Daarna ben je klaar om de yoga nidra te beginnen. Het is sowieso een fijne oefening vooraf om vanuit het hoofd meer in het lichaam te komen.

 

Waarom is Yoga Nidra eenvoudiger dan andere meditaties?

Traditionele meditatie vereist een aanzienlijke inspanning om de geest leeg te maken. Veel mensen geloven dat ze niet in staat zijn tot meditatie of stilzitten. Het op die manier tot rust brengen van de geest is moeilijk omdat het in tegenspraak is met de werkelijke normale werking van de hersenen, die altijd antwoorden zoekt, problemen oplost en ons beschermt tegen de buitenwereld.

Yoga Nidra meditatie is eenvoudig omdat het gebaseerd is op iets dat het lichaam al weet wat het moet doen: gaan slapen. Door een oeroud en goed ontworpen proces wordt de geest door slaapstadia geleid, hoewel je bewust en wakker bent. Het kan het diepste niveau van meditatie creëren dat normaal gesproken alleen wordt bereikt door goed geoefende yogi’s. 

Welke veranderingen treden door het beoefenen van Yoga Nidra op?

In deze toestand treden verschillende nuttige veranderingen op. De gevolgen van stress worden omgekeerd:

– bloeddruk en cortisolspiegels dalen.

– hartslag vertraagt, en

– het lichaam begint een proces van verjonging en genezing.

De gunstige gevolgen van het regelmatig binnengaan van deze toestand zijn dat de onaangename symptomen van slapeloosheid, angst, depressie verslavingen en ptss worden verminderd.

Waarom moet je tijdens het doen van Yoga Nidra stilliggen?

Yoga Nidra werkt onder andere op het autonome zenuwstelsel. Deze bestaat uit twee delen: het sympatische (het activerende deel) en het parasympatische (het deel dat het lichaam ontspant). Tijdens het beoefenen van deze meditatie willen we het lichaam op diep niveau helpen te ontspannen. Elke beweging zorgt ervoor dat je weer naar het sympatische, het activerende deel gaat, terwijl we juist naar de ont-spanning willen.

Hoe kan ik het beste ademen tijdens het doen van Yoga Nidra?

Adem moeiteloos in en uit door je neus.

Ik ervaar heel veel last van mijn onderrug tijdens het doen van deze meditatie.

Dat kan, zeker wanneer het al bekend is dat je onderrug een zwakke plek bij je is. Ondanks dat je ogenschijnlijk ‘niets’ aan het doen is tijdens de Yoga Nidra, is het lichaam wel degelijk aan het werk. En dit kan je merken door spanning die opeens meer voelbaar is. Ga jezelf daarom niet volledig ondersteunen met kussentjes in je rug, hoofd of knieholtes om deze spanning niet te voelen. Kijk eerder of je kunt ontspannen in het oncomfortabele dat je voelt. Mocht het echter te intens zijn, dan kun je een opgerolde handdoek in je knieholtes leggen zodat er iets van spanning in je onderrug vermindert. Bij elke volgende oefening kan je het rolletje iets kleiner maken, waardoor je hem uiteindelijk misschien niet meer nodig hebt.

Volg je mij al op Social Media?