Suggesties voor integratie na het ademwerk

Hieronder vind je onze suggesties ter ondersteuning van het ademcirkel-integratieproces na jouw sessie. Kies er een paar uit waar je iets mee kan en die goed voelen om op te pakken. Als je na het doorlezen van de suggesties nog vragen hebt, kun je ons een e-mail sturen naar: info@krachtige-eenvoud.nl

 

WEES ZACHT VOOR JEZELF

  • Geef jezelf wat tijd om de ervaring te integreren. Het kan zijn dat je iets gevoeliger bent.
  • Sta jezelf toe om op een liefdevolle, accepterende manier, zonder oordeel, bij alle emoties en gevoelens te zijn die zich voordoen. Maak ze tot je beste vrienden. Wat jij als ‘negatieve’ emoties beschouwt, geeft je vaak het meeste inzicht in wat er werkelijk in je innerlijke wereld gebeurt.
  • Ga met aandacht terug naar uw normale leven en activiteiten.

 

OEFEN MET ZELFZORG EN ZELFVOEDING

  • Zorg voor voldoende rust en slaap.
  • Drink veel water.
  • Eet voedzaam voedsel.
  • Verzorg uw lichaam (d.w.z. massage, bad).
  • Blijf in beweging (d.w.z. wandelen, stretchen, yoga).
  • Breng indien mogelijk tijd door in de natuur.
  • Als het mogelijk is en goed voelt, gun jezelf dan wat rustige tijd en tijd voor reflectie.
  • Suggesties om je innerlijke verwerking voort te zetten (als je je daartoe geroepen voelt).
  • Schenk aandacht aan al het ‘materiële’ dat uit je psyche naar boven komt.
  • Woon en werk met je dromen. In je dromen ben je het dichtst bij je onbewuste en er kan belangrijker materiaal naar boven komen in de dagen na het ademwerk. Als je je dromen herinnert, schrijf ze dan op.
  • Schrijven/dagboek.
  • Pak een stuk papier en teken wat er uit wil komen – bewaar je tekeningen! Mogelijk krijgt u een week of twee later meer inzicht in wat ze betekenen.
  • Zet muziek op en laat je lichaam spontaan en authentiek bewegen/dansen.

 

ALS HET GOED VOELT, DEEL JE PROCES/ERVARING MET IEMAND DIE JE VERTROUWT

  • Als u momenteel samenwerkt met een therapeut en jij je daartoe geroepen voelt, kun je een afspraak maken om je ademwerkervaring te delen.
  • Woon jouw reguliere steungroepen bij.
  • Wees discreet met betrekking tot met wie je jouw ervaring bespreekt; vermijd het delen met mensen die zouden proberen je ervaring te bagatelliseren of te ontkrachten.

 

VERMIJD HET NEMEN VAN BELANGRIJKE, ABRUPTE OF OVERHAASTE BESLISSINGEN

  • Wacht minstens een week voordat je belangrijke levensbeslissingen neemt.
  • Praat met iemand die je vertrouwt over de beslissingen die je overweegt en vraag om objectieve feedback.

 

UW EMOTIES ZIJN UW VRIENDEN

  • Begin meer verantwoordelijkheid te nemen voor jouw emotionele toestanden…
  • Je kunt ze gebruiken (of ze nu ‘negatief’ of ‘positief’ zijn) om naar binnen te kijken en te onderzoeken en ermee aan de slag te gaan wat deze emoties bij jou teweegbrengt, in plaats van de oorzaak van de emoties te projecteren op iets dat in de buitenwereld is gebeurd.